RAAD IEPEN POADIUM (PUBLIEKSHAL)
donderdag 4 september 2025
- Locatie
Publiekshal
- Voorzitter
- D.T. Hooijenga
- Toelichting
-
Het Iepen Poadium is een informerende raadsbijeenkomst en is bedoeld om antwoord te krijgen op technische vragen voorafgaand aan de raadsvergadering. Ook kunnen insprekers hier het woord voeren.
In het Iepen Poadium schuiven zowel raadsleden als burgerleden aan.
Alle onderwerpen van de raadsagenda van 11 september staan op de agenda van het Iepen Poadium waarbij alvast richttijden zijn aangegeven. De fracties geven na hun fractievergaderingen (op 28 augustus) aan over welke onderwerpen men vragen heeft of een presentatie wenst. Alleen die onderwerpen komen inhoudelijk aan bod tijdens het Iepen Poadium en de richttijden worden dan ook aangepast. Als er van tevoren geen vragen zijn of geen presentatie wordt gewenst, dan wordt het punt alleen procedureel behandeld.
De vergadering wordt gehouden in de publiekshal en is via de livestream te volgen.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
0
Het Iepen Poadium is opgesplitst in twee domeinen. In de Publiekshal worden onderwerpen met betrekking tot het Sociaal Domein behandeld. Gelijktijdig is er een Iepen Poadium in de Raadzaal waar de onderwerpen met betrekking tot het Ruimtelijk Domein aan de orde komen.
00:15:02 - 00:16:30 - D.T. Hooijenga Voorzitter -
1
Tijdens het Iepen Poadium kan worden ingesproken door burgers, bedrijven en overige organisaties. Insprekers kunnen zich tot uiterlijk de dag voorafgaand aan het Iepen Poadium melden via griffie@t-diel.nl.
Het uitgangspunt is vijf minuten spreektijd voor iedere spreker, tenzij anders is afgesproken.
De inspraak voor zowel het sociaal domein als het ruimtelijk domein vindt gezamenlijk plaats in de raadzaal. Het Iepen Poadium in de publiekshal begint na de inspraak.
-
200:15:16 - 00:16:30 - D.T. Hooijenga Voorzitter
-
300:15:38 - 00:16:30 - D.T. Hooijenga Voorzitter
-
4
Over het raadsvoorstel:
De rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het evenementenbeleid. Dit onderzoek gaat over de ervaringen van organisatoren en gemeente met het in augustus 2023 geactualiseerde evenementenbeleid, zodat e.e.a. ook kan worden meegenomen bij de evaluatie van het evenementenbeleid wat gepland staat voor najaar 2025. De hoofdvraag van het onderzoek is:
Hoe wordt het in 2023 vastgestelde evenementenbeleid 2023-2027 van de gemeente Tytsjerksteradiel in de praktijk ervaren? Zijn er lessen te leren die voor tussentijdse aanpassing van de uitvoering van het evenementenbeleid kunnen zorgen?
Behandelwijze:
Dit onderwerp staat opiniërend op de raadsagenda van It Debat van 11 september 2025. Er wordt een presentatie gegeven en raadsleden kunnen nadere vragen stellen. PvdA/GL heeft aangegeven nadere vragen te hebben. Tijdens het Iepen Poadium wordt bepaald of het voorliggende stuk gereed is voor de volgende fase in het besluitvormingsproces.
Statusbepaling:
- Kan het stuk door naar de opiniërende fase?
- Is het stuk niet gereed voor de volgende fase:
0 Gemotiveerd retour, er komt een gewijzigd stuk naar raad
0 Meer informatie nodig van college/mienskip/instanties
0 Daarvoor een werkvorm inzetten
Bijlagen
Besluit
Het stuk is gereed voor opiniërende behandeling op 11 september 2025.
00:51:09 - 00:52:20 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:52:20 - 00:53:16 - Ondersteunend ambtenaar00:53:23 - 01:04:46 - Ondersteunend ambtenaar01:04:46 - 01:05:04 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:05:04 - 01:05:05 - A.B. Agema01:05:05 - 01:05:07 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:05:07 - 01:05:49 - A.B. Agema01:05:49 - 01:06:31 - Ondersteunend ambtenaar01:06:31 - 01:06:51 - A.B. Agema01:06:51 - 01:08:35 - Ondersteunend ambtenaar01:08:35 - 01:08:38 - A.B. Agema01:08:41 - 01:08:54 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:08:57 - 01:09:26 - R.R. Snijder01:09:26 - 01:09:50 - Ondersteunend ambtenaar01:09:50 - 01:09:52 - R.R. Snijder01:09:52 - 01:10:05 - Ondersteunend ambtenaar01:10:08 - 01:10:30 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:10:35 - 01:10:53 - Ondersteunend ambtenaar01:10:59 - 01:12:42 - D.T. Hooijenga Voorzitter -
5
Op verzoek van de agendacommissie wordt een presentatie gegeven over de wachtlijsten en de risico's in de jeugdzorg wat betreft de financiën maar ook de menselijke kant. De presentatie wordt aangevuld met de algemene ontwikkelingen binnen de jeugdzorg.
Besluit
De raad wordt geïnformeerd.
00:16:38 - 00:17:37 - Ondersteunend ambtenaar00:17:37 - 00:17:53 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:18:11 - 00:18:17 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:19:41 - 00:19:52 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:19:52 - 00:38:15 - Ondersteunend ambtenaar00:38:15 - 00:38:25 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:38:25 - 00:38:52 - A.B. Agema00:38:52 - 00:39:36 - Ondersteunend ambtenaar00:39:36 - 00:39:53 - A.B. Agema00:39:56 - 00:40:02 - A.B. Agema00:40:02 - 00:40:59 - Ondersteunend ambtenaar00:40:59 - 00:41:01 - A.B. Agema00:41:03 - 00:41:09 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:41:09 - 00:41:29 - M. Wieringa00:41:30 - 00:42:08 - Ondersteunend ambtenaar00:42:09 - 00:42:36 - M. Wieringa00:42:38 - 00:43:32 - Ondersteunend ambtenaar00:43:32 - 00:43:53 - M. Wieringa00:43:54 - 00:44:19 - Ondersteunend ambtenaar00:44:19 - 00:44:23 - M. Wieringa00:44:25 - 00:44:28 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:44:28 - 00:45:17 - S. Kleinhuis00:45:18 - 00:46:59 - Ondersteunend ambtenaar00:46:59 - 00:47:00 - S. Kleinhuis00:47:13 - 00:47:15 - D.T. Hooijenga Voorzitter00:47:21 - 00:47:52 - M. de Haan Burgerraadslid00:47:52 - 00:48:37 - Ondersteunend ambtenaar00:48:37 - 00:49:06 - M. de Haan Burgerraadslid00:49:06 - 00:49:50 - Ondersteunend ambtenaar00:49:50 - 00:50:01 - M. de Haan Burgerraadslid00:50:01 - 00:50:23 - Ondersteunend ambtenaar00:50:23 - 00:50:27 - M. de Haan Burgerraadslid00:50:28 - 00:52:20 - D.T. Hooijenga Voorzitter -
6
Over het raadsvoorstel:
Medio 2024 is het rapport “Openbaar archief gemeente Tytsjerksteradiel, hoe komen we tot een duurzaam en toegankelijk archief voor gebruikers binnen en buiten de gemeente Tytsjerksteradiel?” opgesteld (Z2024-17748). Het rapport beschrijft aandachtspunten in de huidige dienstverlening van het openbare archiefdeel van de gemeente. Het advies beschrijft een verdiepend onderzoek in te stellen naar drie mogelijke scenario’s
Behandelwijze:
Dit onderwerp staat besluitvormend op de raadsagenda van It Beslút van 11 september 2025. Op verzoek van PvdA/GL, FNP, VVD en CDA is dit punt inhoudelijk geagendeerd in verband met nadere vragen. Tijdens het Iepen Poadium wordt bepaald of het voorliggende stuk gereed is voor de volgende fase in het besluitvormingsproces.
Statusbepaling:
- Kan het stuk door naar de besluitvormende fase?
- Is het stuk een bespreek- of hamerstuk?
- Is het stuk niet gereed voor de volgende fase:
0 Gemotiveerd retour, er komt een gewijzigd stuk naar raad
0 Meer informatie nodig van college/mienskip/instanties
0 Daarvoor een werkvorm inzetten
Bijlagen
Besluit
Het stuk is gereed voor It Beslút en wordt behandeld als bespreekstuk in de raadsvergadering van 11 september 2025.
01:11:28 - 01:12:42 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:12:44 - 01:13:44 - M.R. Klont01:13:44 - 01:16:59 - Ondersteunend ambtenaar01:16:59 - 01:17:09 - M.R. Klont01:17:09 - 01:17:13 - Ondersteunend ambtenaar01:17:13 - 01:17:13 - M.R. Klont01:17:14 - 01:17:25 - Ondersteunend ambtenaar01:17:25 - 01:17:25 - M.R. Klont01:17:28 - 01:17:37 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:17:38 - 01:18:13 - W.E. Soepboer01:18:17 - 01:18:36 - Ondersteunend ambtenaar01:18:38 - 01:19:02 - W.E. Soepboer01:19:05 - 01:19:08 - Ondersteunend ambtenaar01:19:08 - 01:19:39 - W.E. Soepboer01:19:41 - 01:20:02 - Ondersteunend ambtenaar01:20:05 - 01:20:44 - W.E. Soepboer01:20:45 - 01:21:19 - Ondersteunend ambtenaar01:21:20 - 01:21:57 - W.E. Soepboer01:22:05 - 01:22:29 - Ondersteunend ambtenaar01:22:33 - 01:22:43 - W.E. Soepboer01:22:52 - 01:22:59 - Ondersteunend ambtenaar01:23:02 - 01:23:24 - W.E. Soepboer01:23:31 - 01:23:40 - W.E. Soepboer01:23:40 - 01:24:21 - Ondersteunend ambtenaar01:24:21 - 01:25:00 - W.E. Soepboer01:25:03 - 01:25:17 - Ondersteunend ambtenaar01:25:17 - 01:25:21 - W.E. Soepboer01:25:21 - 01:26:09 - Ondersteunend ambtenaar01:26:09 - 01:26:15 - W.E. Soepboer01:26:15 - 01:26:40 - Ondersteunend ambtenaar01:26:40 - 01:26:45 - W.E. Soepboer01:26:45 - 01:26:50 - Ondersteunend ambtenaar01:26:50 - 01:27:21 - W.E. Soepboer01:27:25 - 01:28:23 - Ondersteunend ambtenaar01:28:23 - 01:28:32 - W.E. Soepboer01:28:32 - 01:28:50 - Ondersteunend ambtenaar01:28:50 - 01:28:53 - W.E. Soepboer01:28:53 - 01:29:06 - Ondersteunend ambtenaar01:29:08 - 01:29:42 - W.E. Soepboer01:29:42 - 01:30:18 - Ondersteunend ambtenaar01:30:18 - 01:30:40 - W.E. Soepboer01:30:43 - 01:31:15 - Ondersteunend ambtenaar01:31:15 - 01:31:35 - W.E. Soepboer01:31:41 - 01:32:22 - Ondersteunend ambtenaar01:32:23 - 01:32:28 - W.E. Soepboer01:32:28 - 01:33:04 - Ondersteunend ambtenaar01:33:04 - 01:33:39 - W.E. Soepboer01:33:40 - 01:34:06 - Ondersteunend ambtenaar01:34:06 - 01:34:17 - W.E. Soepboer01:34:17 - 01:34:58 - Ondersteunend ambtenaar01:34:59 - 01:35:15 - W.E. Soepboer01:35:23 - 01:35:33 - Ondersteunend ambtenaar01:35:35 - 01:35:36 - W.E. Soepboer01:35:37 - 01:35:58 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:35:58 - 01:36:01 - W.E. Soepboer01:36:01 - 01:36:06 - Ondersteunend ambtenaar01:36:06 - 01:36:08 - W.E. Soepboer01:36:08 - 01:36:08 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:36:08 - 01:36:13 - Ondersteunend ambtenaar01:36:13 - 01:36:32 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:36:33 - 01:36:57 - R.R. Snijder01:36:58 - 01:38:41 - Ondersteunend ambtenaar01:38:42 - 01:38:49 - R.R. Snijder01:38:49 - 01:38:51 - Ondersteunend ambtenaar01:38:51 - 01:39:09 - R.R. Snijder01:39:09 - 01:39:18 - Ondersteunend ambtenaar01:39:18 - 01:39:20 - R.R. Snijder01:39:22 - 01:39:33 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:39:37 - 01:42:14 - Ondersteunend ambtenaar01:42:14 - 01:42:53 - D.T. Hooijenga Voorzitter01:42:53 - 01:43:36 - Ondersteunend ambtenaar01:43:37 - 01:44:23 - D.T. Hooijenga Voorzitter -
7
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 21.14 uur.